Influenceři přebírají iniciativu aneb jak získat kvalitní spolupráci

(Při dnešním pátečním večeru ležím v záplavě účetnictví, které ze mě pomalu všechno vysává, tak jsem se rozhodl napsat pár těchto mouder, abych přišel na jiné myšlenky.) Úvodní text jsem dal do závorky, protože už není aktuální, jelikož článek publikuji asi po dvou měsících, od té doby, co jsem ho napsal, ale nechávám ho tady (ten úvodní text), protože si myslím, že si zasloužíte vědět, jak jsem v tu dobu trpěl :D.

1) Musíš znát svou cenu
Nadpis zní, jak kdybys měl/a jít šlapat na Václavák, to ne, ale principiálně to vyjde nastejno. Stejně jako holky mají svou cenu, pod kterou nejdou, tak i vy byste si měli určit tu hranici, pod kterou už nejste ochotni jít. Většina firem, které s Vámi chtějí spolupracovat sází na to, že si sednete na zadek z toho, že o Vás je zájem. Jasně.., když jde o Vaši první spolupráci, tak to chápu, byl jsem na tom podobně, ale časem si je potřeba uvědomit, že nemusíte kývnout na všechno. Barter je super, ale to Vás neuživí, takže se nebojte říct ne nebo si určit vlastní podmínky, protože mnoho firem si myslí, že Vám dají jedno triko a za to od Vás dostanou opakovanou reklamu pro desetitisíce lidí.
Proč mi „vadí“, že ostatní přijmou každou nabídku? Jelikož firmy chtějí hodně muziky za málo peněz, tak hledají kohokoliv, kdo jim je aspoň na oko schopen toto poskytnout. Mnohdy tedy dojde k tomu, že spolupracují s naprosto nesmyslnými lidmi, místo toho, aby zainvestovali trochu více do relevantní reklamy. Za relevantní reklamu považuji sebe, protože ke každé spolupráci přistupuji hlavou, nikoliv jako stroj.

2) Ty je nenajdeš, oni najdou tebe
Kdo by nechtěl spolupráci s adidas, Nike nebo s nějakou další značkou, kterou zná snad každý. Když děláte svou práci dobře, tak to automaticky neznamená, že každý, komu napíšete s Vámi bude hned spolupracovat. Obzvlášť první dvě zmíněné značky, ale o tom ještě později.
Menší začínající značky/firmy pravděpodobně zájem mít budou, protože přesně hledají a očekávají to, co jsem popsal v prvním bodu. Každopádně, větší a pro Vás v dlouhodobějším hledisku zajímavější značky/firmy Vám s vysokou pravděpodobností neodpoví. Proč, když to dělám dobře? Zaprvé může jít pouze o Váš pocit, protože když jde o hodnocení sebe samotného, o objektivitě by se dalo polemizovat. To ale není ten hlavní důvod. Hlavní důvody jsou dva. Těm nejzajímavějším firmám přijdou denně tisíce zpráv týkajících se všeho možné ( samozřejmě i podobných nabídek, jako máte vy) a odpověď dostane velmi malá část lidí. Druhý a pro mě zásadnější důvod je ten, že je strašně těžké dostat Vaši nabídku k těm správným, kompetentním lidem. Když se vrátím na začátek..chci spolupracovat s adidasem, tak co udělám? Podívám se na jejich stránky a zkusím je nějak kontaktovat. Telefonicky – narazíte na nekompetentní lidi, kteří neví, co Vám na to říct. E-mailem – najdete adresu na zákaznický servis, tedy nikoliv na nějakou jednu konkrétní osobu z určité oblasti a opět narazíte na to, že v tom obrovském množství zpráv a dotazů se ztratíte. Tím nikoho od tohohle způsobu neodrazuji, jen říkám, jak to je, ale samozřejmě se i může stát, že díky své vytrvalosti navážete životní spolupráci.
Za těch pár let, co se v těchto věcech pohybuji jsem zjistil přesně to, co stojí v nadpisu. Oni si musí najít Vás. Když věci děláte dobře a uvědomujete si, že „úspěch“ nepřijde hned druhý den, ale může to klidně trvat několik let a i přesto budete ve své práci pokračovat minimálně na stejné úrovni, tak pak můžete očekávat, že se výsledky dostaví.
Sám si pamatuji, jak jsem psal několika větším firmám, když jsem začínáal(žádný adidas nebo Nike :D) a nepřišla žádná odpověď. Asi po roce se mi ty firmy samy ozvaly, že by se mnou rády spolupracovaly. Tohle osobně považuji za jeden ze svých úspěchů.

3) Neprofesionalita
Tenhle bod už mi leží v žaludku delší dobu. To, že budete k věcem přistupovat profesionálně a dělat je dobře, neznamená, že to samé můžete automaticky očekávat od druhé strany – firmy. Častěji, než bych chtěl se setkávám s velmi podivnými přístupy, které mě neustále udivují.
Firmy Vám z ničeho nic přestanou odpovídat, nedodržují termíny, dohody nebo chybí základy slušného lidského jednání a etikety.
Vám mohu jen na konec říct, že to prostě musíte přijmout, lidi jsou různí a tím, že to bude řešít víc, než je zdrávo si akorát můžete uškodit. A co říct firmám, které takto jednají? Často se opijíte rohlíkem, když si myslíte, že vy jste ti, kteří v dané spolupráci mají navrch. Jednak můžete ztratit pro Vás zajímavý přínos a hlavně tím poškozujete tvář své firmy, což je ještě horší.

Na první pohled se může zdát, že to, co v tomto článku popisuji je určeno pouze pro bloggery, youtubery…no, prostě pro ty, kteří nějak veřejně vystupují. Z části určitě ano, ale když se na ty věci podívate trochu shora (už jsem chtěl napsat Z, díky Logicu:D), tak si uvědomíte, že se ty principy dají vztáhnout na kohokoliv!

Comments are closed.